De leukste
 Vakantie gids
 voor Frankrijk


Logo
 
Jouw Foto's   Weblog   Forum   Boeken
 


This page in English
Introduction en francais sur ce site
Stem op deze Frankrijk gids

Wat een land...

Toiletten...  Taal...   Brood... Onderweg...  
Zwarte zaterdag...  Milieuzones...
Overnachten...
Frankrijk anders...

Handig

Frankrijk goedkoop
Jeu de Boules  Varen  Skiën   Franse keuken  Fietsen Kastelen
Vakantie bij Nederlanders
Huis in Frankrijk   Links

In 't spoor van

Jeanne d'Arc  Napoleon
Jean de la Fontaine.

Franse streken

Overzichtskaart
Bourgogne Bretagne  Camargue
Centraal Massief: Ardeche, Auvergne, Cevennen
Champagne-Ardennen Corsica
Dordogne
Hautes-Alpes, Haute-Provence
Jura Les Landes
Lille, Nord-Pas-de-Calais
Loire Lyon Marseille Mediterranée
Normandië
Parijs
Poitou-Charentes
Provence
Pyreneeën
Quercy
Savoie, Haute-Savoie
Vogezen, Elzas-lotharingen


Uitgelicht

Nancy
Brug van Millau
Grand Canyon du Verdon
Camper in Frankrijk
Hurktoilet als relax-feauteuil
Nieuws feeds
Hurktoilet sitemap

Weeralarm

Meteo France

Carte de vigilance Météo France
Legenda:
Rood: blijf absoluut thuis!
Oranje: Blijf liever thuis!
Geel: Wees voorzichtig
Groen: Geen probleem
Volg bij oranje en rood alarm het nieuws voor meer informatie.
[Volgende bericht 21-05-2014: Zeker twee doden bij noodweer in Frankrijk]
[Vorige bericht 20-05-2014: Strauss-Kahn klaagt film-maker aan]

Franse spoorwegen bestellen te brede treinen...

Filmbeeld van te brede Franse regio-trein
Filmbeeld BFM TV

Goed nieuws voor wie dacht dat ze onze Nederlandse Spoorwegen er een potje van maken (en die bij het debacle met de Fyra-treinen groot gelijk kregen): het kan altijd erger. Bij de Franse spoorwegen laten ze zich qua stommiteit niet zo maar de loef afsteken. Op aangeven van de satirische krant Le Canard Enchainé maken de Franse media, waaronder dagblad Le Monde en nieuwszender BFM TV zich vrolijk over de jongste blunder van de Societé Nationale des Chemins de Fer (SNCF). Met zo'n spoorwegbedrijf hoef je zelf geen satire meer te bedenken, weten ze bij Le Canard Enchainé: voor een flink aantal regionale spoorlijnen werden nieuwe treinen besteld. Liefst 15 miljard euro werd er in gestoken.
En aangezien alles tegenwoordig om het comfort van de reiziger draait, stelden de bouwers voor de treinen een tikkeltje breder te maken. Dan sluiten de uitgangen lekker strak aan op de perrons. Prima idee, vonden ze bij de SNCF en RFF, de Franse variant op ons Prorail. Dom idee, ontdekten ze vervolgens met name in de Pyreneeën en in de Loirestreek. Bij zo'n 1200 tot 1300 stations zijn de treinen een centimeter te breed. Dus moeten daar de perrons afgekapt worden. En dan zwijgen ze er nog maar over dat de sporen op sommige trajecten zo dicht bij elkaar liggen dat de nieuwe treinen elkaar niet kunnen passeren.
Perrons en sporen aanpassen is goedkoper dan de treinen terugsturen. Maar de rekening is niet mals: 80 miljoen euro. Zeggen ze bij het Franse Prorail: ,,Ach, dat is normaal als je oude infrastructuur aanpast aan moderne tijden.''
Geplaatst door Peter op 21 mei 2014 om 07:15 .


Geef uw eigen reactie:

Voornaam:
Achternaam:
Email-adres:
Opmerking:

Er zijn nu 47 bezoekers in het toiletgebouw Voer je eigen naam in


Het weblog van Het Hurktoilet meldt veranderingen op deze site en wijst op leuke sites over Frankrijk. Bovendien: nieuws en nieuwtjes uit Frankrijk, niet volledig, niet altijd het harde nieuws, wel een beeld van het land.


Volg Het Hurktoilet


RSS-logo

Frankrijk-boeken

Logo Bol.com


 

Het Hurktoilet in de pers. Linken naar Het Hurktoilet
Het Hurktoilet is een initiatief van Peter Koster. Copyrights.

Stem op Het Hurktoilet

Vakantietop   Dordogne Toplijst