Frankrijk
 Forum

Logo

Jouw Foto's  Weblog  Forum  Boeken

Introduction en francais sur ce site
Stem op deze Frankrijk gids

Wat een land...

Toiletten...  Taal...   Onderweg...   Brood...   Zwarte zaterdag... Overnachten...

Handig

Frankrijk goedkoop
Jeu de Boules  Varen  Skiën   Keuken  Links Huis in Frankrijk
Vakantie bij Nederlanders
Tijdschriften

In 't spoor van

Jeanne d'Arc
Napoleon
Jean de la Fontaine.

Franse streken

Overzichtskaart
Bourgogne
Bretagne
Camargue
Centraal Massief: Ardeche, Auvergne, Cevennen
Champagne-Ardennen Corsica
Dordogne
Hautes-Alpes, Haute-Provence
Jura
Les Landes
Lille, Nord-Pas-de-Calais
Loire
Lyon Marseille Mediterranée
Normandië
Parijs
Poitou-Charentes
Provence
Pyreneeën
Quercy
Savoie, Haute-Savoie
Vogezen, Elzas-lotharingen

Uitgelicht

Nancy
Brug van Millau
Grand Canyon du Verdon
Camper in Frankrijk
Hurktoilet als relax-feauteuil
Nieuws feeds
Sitemap

Het Hurktoilet Frankrijk-forum index -> Verkeer in en naar Frankrijk

Zwarte Zaterdag; wat zijn de opties?

Plaats nieuw bericht  
Auteur Bericht
rkoudijs

Foto's: 0

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007, 3:51 pm    Onderwerp: Zwarte Zaterdag; wat zijn de opties? Reageer met quote

Wij gaan dit jaar op vakantie (met de auto) naar Argeles sur mere (vlakbij Perpignan)
Het is, wegens verschillende factoren, niet anders dan dat wij daar op 28 juli terecht kunnen (vanaf 15.00h).
Dit schijnt één van de twee meest drukke dagen op de franse wegen te zijn en er wordt geadviseerd deze dag zoveel mogelijk te mijden om naar zuid frankrijk te rijden, maar helaas....
Wie heeft er ervaring met reizen op dit soort dagen en kan ons misschien wat tips geven?
De tot nu toe meest gegeven tip is vrijdagavond tusen 19.00h en 20.00h vertrekken, de hele nacht doorrijden, en zorgen dat je Lyon voor zes uur zaterdagochtend achter je hebt liggen. Persoonlijk zien wij dit niet zo zitten (met 2 kids van 3 en 7) en heb je bij aankomst de rest van je vakantie nodig om bij te komen.
Wie o wie weet wat beters?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter Koster
Site Admin

Foto's: 13

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007, 7:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geef eens aan waar je ongeveer woont, want dat maakt voor de tijdsplanning en wellicht de route nogal wat uit. In de meeste gevallen is het verstandig niet via Lyon te rijden, maar via Orleans ->Clermont-Ferrand. Op die route zul je weinig echte problemen ondervinden, al zal het bij zeker bij de peages wel druk zijn.
Naar boven
Bekijk alle plaatjes van deze gebruikerBekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Gast

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007, 9:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij wonen in Hoogland, vlakbij Amersfoort.
Naar boven
rkoudijs

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2007, 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, vergeten in te loggen; maar nogmaals wij wonen dus in Hoogland.
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007, 12:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Om te beginnen, de ideale route is inderdaad via Clermont_Ferrand. Dan heb je na Parijs sowieso geen ernstige problemen meer, De ervaring leert dat de drukte 's morgens vroeg bij Parijs (en andere grote steden) begint en dan geleidelijk aan verschuift richting vakantie-oorden. Het Rhonedal (Lyon dus) is berucht om files van tientallen, zo niet honderden kilometers.
De truc is dus vooral om de ochtendspits bij Parijs te mijden (die begint op zwarte zaterdag soms al halverwege de nacht. Mijn idee: als jullie zwarte zaterdag gewoon vroeg uit Amersfoort vertrekken (op het moment dat de Parijzenaren hun huizen verlaten) kun je vermoedelijk redelijk goed doorrijden. Het zal druk zijn, maar niet veel meer dan dat.
Overigens, het blijft 1.400 kilometer. Als ik dat in 1 dag wegwerk, heb ik ook een dag nodig om bij te komen. Maar de avond tevoren vertrekken is voor jullie nauwelijks een optie, omdat je dan juist in de file tercht komt. Of je moet natuurlijk 's middags om 5 uur zo uit je werk in een gereedstaande auto kunnen stappen zodat je iedereen voor bent, maar goed, je voelde niet voor 's nachts rijden.
Naar boven
Bekijk alle plaatjes van deze gebruikerBekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rkoudijs

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007, 4:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok Peter dat is inderdaad het overwegen waard, maar hoelaat zouden we dan volgens jou moeten vertrekken? Het is zonder vertraging al 16 uur rijden en de camping is na 21.00 gewoon dicht. Even snel rekenen gok ik dat we dan 5 uur 's morgens weg moeten? Dan zijn we denk ik zo rond 11.00h bij Parijs. Zouden we dan al door kunnen rijden?
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007, 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Garanties geef ik niet... Maar ik denk inderdaad dat je tegen die tijd de ergste drukte wel gehad hebt.
Zorg voor de zekerheid dat je het telefoonnummer van de camping bij had hebt, dan kun je desnoods bellen dat het heel erg druk was en je er echt aankomt.
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: do 08 mrt 2007, 8:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou ik nog bijna vergeten: afgelopen zomer stond er vlak voor Parijs langs de A1 op de parkeerplaats Vémars-Ouest een portacabin van Bison-Futé waar je de laatste verkeersinformatie kon krijgen. Als je je niet verstaanbaar kon maken,lieten ze je op hun computerscherm met filekaart meekijken. Bovendien kreeg je een kaartje mee met de beste route rond Parijs van dat moment, compleet met de borden die je moet volgen. Tenzij dat vanwege de werkzaamheden op de A86 was, heb je best kans dat dat informatiepunt er ook komende zomer is.
Naar boven
rkoudijs

BerichtGeplaatst: di 13 mrt 2007, 10:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tip. Wat wij ons trouwens nog afvragen; stel dat we een dag eerder vertrekken ook om 5 uur in de ochtend, biedt dat enig soelaas betreft de drukte op de weg? Zouden we dan wel fatsoenlijk over Lyon kunnen rijden of is de route via Parijs en Milau altijd rustiger? (Wij zijn nl. nogal huiverig om via Parijs te rijden; door horen we zulke spookverhalen over)
Naar boven
fschwep

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007, 7:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1400 km is te ver voor een dag. Als je niet 's nachts wilt rijden zul je dus op vrijdag moeten vertrekken en onderweg stoppen. Of je belt de camping dat je een dag later komt.
Wat de route betreft, zoals anderen al hebben gezegd is het via Orleans en Clermont-Ferrand veel rustiger, vooral sinds het viaduct van Millau bestaat heb je daar geen grote opstoppingen meer. Overigens betaal je voorbij Clermont-Ferrand ook geen tol, behalve voor dat viaduct. Houd er wel rekening mee dat dit zo'n beetje de hoogst gelegen snelweg van Europa is, met stukken op het plateau van de Cantal/Aveyron bijna 1200 meter boven zee, en frequent flinke hellingen. Je hebt een stevige, goed onderhouden auto nodig als je een flinke caravan trekt.
Wat betreft Parijs: vermijd de A84 maar neem in plaats daarvan de A104/N104 de zgn 'Franciliënne'. Vanuit het noorden (Lille) komend houd je dan eerst even aan Marne-la-Vallee/Lyon net nadat je de luchthaven Charles de Gaulle bent gepasseerd - in plaats van direct naar Orleans/Bordeaux te volgen. Vanaf dat moment blijf je op de A104/N104, je ziet dan alweer heel rap Orleans/Bordeaux aangegeven. Het is in km iets langer, maar op de A84/N84, de gewone ringweg, op zwarte zaterdag moet je rekenen op forse opstoppingen. Bovendien kom je op de Franciliënne-ring nog af en toe een benzinestation met stopplaats tegen, voor een plas en een kop koffie.
Tip: plan het zo dat je Parijs passeert tussen pakweg 12:30 en 14:00. Dan zitten de Fransen aan de lunch en is het op de weg beduidend rustiger. Stel je eigen lunchpauze desnoods uit tot je Parijs gepasseerd bent en op de tolweg naar Orléans zit. Scheelt een hoop drukte.
Naar boven
rkoudijs

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007, 8:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor dit advies fschwep, wij hadden eigenlijk al besloten om toch via Parijs te gaan rijden en dan inderdaad via de door jou aangegeven "omweg". Wij denken dan om een overnachting te nemen in een hotel bij Issoire. Als we, zoals gedacht, vetrekken om 5 uur in de ochtend (vanuit Hoogland vlakbij Amersfoort) passeren we inderdaad rond de door jou aangeven tijd Parijs en hebben we nog alle tijd om rond 18.00 bij het hotel aan te komen. Het enige wat we dan nog hopen is dat we de volgende dag (28 juli) de echte drukte voor kunnen blijven!!
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: zo 18 mrt 2007, 9:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik raad je aan dat hotel wel te reserveren; je zult de enige niet zijn met dit idee. En zoals gezegd, op deze route hoef je vanaf hier geen grote problemen meer te verwachten. Als je gewoon een beetje bijtijds opstaat, ben je de drukte voor. Hooguit dat het voorbij Beziers nog wat opstopt, maar ook daar kun je vermoedelijk vroeg genoeg zijn.
Naar boven
rkoudijs

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007, 12:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vermoeden hadden we dus ook al; vandaar dat we het hotel al vast heben gereserveerd!! We zijn dan van plan om de volgende dag gelijk na het ontbijt te gaan rijden, zo rond een uur of acht, is dat vroeg genoeg?
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma 19 mrt 2007, 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me wel
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007, 5:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

sorry dat ik me als vreemde ermee bemoei maar houd er in hemelsnaam wel rekening mee dat er niets zo veranderlijk is als het verkeer in frankrijk je rijdt met twee kleine kinderen een tip(uit ervaring) neem veel zeer veel water mee ben zelf vrachtwagen chauffeur e heb al een keer pak hem beed 10 uur stil gestaan op de snelweg door een ongeval buiten de spits.
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo 21 mrt 2007, 7:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
sorry dat ik me als vreemde ermee bemoei maar houd er in hemelsnaam wel rekening mee dat er niets zo veranderlijk is als het verkeer in frankrijk je rijdt met twee kleine kinderen een tip(uit ervaring) neem veel zeer veel water mee ben zelf vrachtwagen chauffeur e heb al een keer pak hem beed 10 uur stil gestaan op de snelweg door een ongeval buiten de spits.

Ook vreemdelingen zijn hier welkom! Ik ben het alleen niet helemaal met je eens. Kijk, zo iets kan je natuurlijk altijd overkomen, maar de kans dat het jou als beroepschauffeur een keer overkomt is vele malen groter dan bij anderen. Afgezien daarvan vind ik het op de lange rit altijd wel plezierig om en voorraadje drinken bij me te hebben.
Wel iets om rekening mee te houden met kleine kinderen op zwarte zaterdag: ook bij toiletten bij benzinestations kan het zeer druk zijn (zeker bij de dames).
Naar boven
rkoudijs

BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007, 9:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, het is niet te hopen dat dat ons ook zal overkomen!!! Maar ook ik denk (hoop!!) dat de kans om buiten de spits 10 uur stil komen te staan niet erg groot zal zijn. Desondanks hebben wij achter in de auto een behoorlijk koelkastje staan tot aan de nok gevuld met frisdrank en water. Dus daar wordt zeker aan gedacht.
Naar boven
Franciska
Gast

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007, 8:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kunt u ons ook een tip geven? Wij kunnen 28 Juli ook pas rijden of de nacht ervoor. Nu is het ons eerste jaar met een baby. Die zal dan 2 maanden oud zijn. Ik maak me een beetje zorgen om zwarte zaterdag. We vertrekken uit Alkmaar en gaan richting Orleans. We willen proberen om rond 2 uur 's nachts te vertrekken zodat de baby het grootste gedeelte zal slapen, we hebben gezien dat het ongeveer 7 uur rijden is. Met goede pauzes denken we het zo te redden. Maar wat is uw advies?

Alvast bedankt,
Naar boven
Peter Koster
Site Admin

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007, 10:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Franciska, allereerst alvast gefeliciteerd. Dat alles maar goed mag gaan!
Ten tweede: elk kind is anders. Mijn oudste liet zich op die leeftijd lekker door het gezoem van de motor in slaap wiegen (maar oh wee als we bij een verkeerslicht moesten stoppen...), dus wellicht moet je je niet al te veel zorgen maken.
Ten derde: ik weet niet hoe laat jullie bij Orleans aan willen komen, maar als je om twee uur 's nachts uit Alkmaar vertrekt, kom je uitgerekend in de ochtendspits bij Parijs. Vertrek je pak'm beet om zeven uur, dan is de ellende achter de rug en kun je nog vrolijk aan het eind van de middag arriveren.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2007, 10:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, helemaal geweldig. Bedankt voor de tip, ik denk dat we die maar gaan aanhouden!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Het Hurktoilet Frankrijk-forum index ->
   Verkeer in en naar Frankrijk
Pagina 1 van 4 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Beste gast!

Op de Hurktoilet Frankrijk Forums mogen alleen geregistreerde gebruikers nieuwe berichten posten. Gasten kunnen reageren op berichten zonder eerst te registreren. Dan kunnen ze echter geen links plaatsen. Links plaatsen kan alleen na registratie, als je ingelogd bent.
Overigens, als je ingelogd bent, zie je deze tekst ook niet meer.

Ga naar: