Vakantie gids
 voor Parijs


Logo
 
Jouw Foto's  Weblog  Forum  Boeken


This page in English
Introduction en francais sur ce site
Stem op deze Frankrijk gids

Wat een land...

Toiletten...  Taal...   Onderweg...   Brood...
Zwarte zaterdag...
Overnachten...
Frankrijk anders...

Handig

Frankrijk goedkoop
Jeu de Boules  Varen  Skiën   Franse keuken  Fietsen Kastelen
Vakantie bij Nederlanders
Huis in Frankrijk   Links

In 't spoor van

Jeanne d'Arc  Napoleon
Jean de la Fontaine.

Franse streken

Overzichtskaart
Bourgogne Bretagne  Camargue
Centraal Massief: Ardeche, Auvergne, Cevennen
Champagne-Ardennen Corsica
Dordogne
Hautes-Alpes, Haute-Provence
Jura Les Landes
Lille, Nord-Pas-de-Calais
Loire Lyon Marseille Mediterranée
Normandië
Parijs
Poitou-Charentes
Provence
Pyreneeën
Quercy
Savoie, Haute-Savoie
Vogezen, Elzas-lotharingen


Uitgelicht

Nancy
Brug van Millau
Grand Canyon du Verdon
Camper in Frankrijk
Hurktoilet als relax-feauteuil
Nieuws feeds
Hurktoilet sitemap

Weeralarm

Meteo France

Carte de vigilance Météo France
Legenda:
Rood: blijf absoluut thuis!
Oranje: Blijf liever thuis!
Geel: Wees voorzichtig
Groen: Geen probleem
Volg bij oranje en rood alarm het nieuws voor meer informatie.
Parijs home Begraafplaatsen Notre Dame en andere kerken Bois de Boulogne Links Het weer

Metro en ander openbaar vervoer in Parijs

Foto van drukte in de metro in Parijs
De metro in Parijs
De metro van Parijs is beroemd en niet ten onrechte. Het is het belangrijkste onderdeel van van het soepel draaiende openbaar vervoer in de lichtstad. Samen met de regionale treinen (RER of Transilien) en de bussen maakt de metro dat je je in Parijs veel makkelijker met het openbaar vervoer verplaatst dan met de auto. Toch zitten er wat haakjes en oogjes aan het systeem.

Het grootste pluspunt van metro, trein en bus in Parijs is wellicht dat ene kaartje. Daarmee stap je al naar gelang je wensen metro, trein of bus in. Ook de tandradbaan (funiculaire) naar de Sacre Coeur in Montmartre accepteert het kaartje.
Een kaartje voor drie zones is goed voor onbeperkt reizen in het hele gebied binnen de Boulevard Pérepherique, maar staat ook een uitstapje naar La Defense toe. Lastiger is de vraag welk metrokaartje nu het voordeligst voor toeristen is. Speciaal voor toeristen is er de kaart Paris Visite. Die is verkrijgbaar voor één, twee, drie en vijf dagen. De kaart biedt daarnaast een aantal kortingen op toeristische attracties, maar het hangt natuurlijk van je eigen plannen af of je daar iets aan hebt. Bij een wat langer verblijf lijkt de weekkaart, de Carte Navigo Semaine aantrekkelijk (pasfoto vereist). Die is echter altijd geldig van maandag tot en met zondag, ook als je hem op woensdag of donderdag koopt(vanaf vrijdag koop je 'm voor de volgende week). Waar de Carte Visite dik 42 euro voor vijf dagen kost (maar wel links en rechts korting op attracties biedt), kost de Navigo Carte Semaine 21 euro (prijzen 2017). Voor velen is een set van tien losse kaartjes uit de automaat een goed alternatief, zeker als je vaker in Parijs komt en overgebleven kaartjes later opnieuw kunt gebruiken. Zo'n bundel kost 14,90 euro. Op elk kaartje mag je anderhalf uur lang zo vaak instappen als je kunt. Overweeg ook de combinatie van openbaar vervoer met de Velib-huur-fietsen, die je voor nog geen twee euro per dag kunt gebruiken.
Blijf je maar één dag en gebruik je de kortingsbonnen van de Carte Visite niet, dan is een dagkaart van iets meer dan negen euro een goedkopere oplossing.
Even rekenen dus voor je kiest. Koop de kaartjes in elk geval bij een automaat in een station. In bus en tram kun je ook losse kaartjes kopen, maar die zijn duurder en je mag er niet mee overstappen.

De volgende kwestie is het uitzoeken van de juiste verbinding. Zoek op de kaart van de metro niet alleen uw verbinding, maar ook de nummers en de eindpunten van de gewenste metrolijnen. Ze zullen van pas komen als je de metro binnenkomt, want zeker de grotere stations zijn doolhoven. Routekaarten met de stations die aangedaan worden, vind je op straat en op de perrons, zelden daartussen. Lijnnummers en eindstations staan echter altijd goed aangegeven
Wie gewapend met kaartje een station binnenkomt, stuit op smalle poortjes die zwartrijders moeten hinderen. Rechts daarvan zit een smal gleufje, waar het kaartje in glijdt. Dat wordt een halve meter verderop uitgespuugd, waarna de reiziger de tourniquet open kan duwen. Houd bagage recht voor of achter het lichaam, anders ben je te breed! De stadstreinen (RER) gebruiken hetzelfde systeem, met dat verschil dat je daar bij de uitgang nog eens door zo'n poortje moet. Er zijn ook poortjes waar je geen kaartje in kunt stoppen. Die zijn alleen geschikt voor de Navigo-kaarten.

De leukste metro voor kinderen

Foto van kinderenin  lijnen 1 en 14 van de metro in Parijs
De metro-lijnen 1 (oost-west, van la Défense naar Porte de Vincennes) en 14 (noordwest-zuidoost, van Saint-Lazare naar Olympiades) zijn vol-automatisch en hebben dus geen machinist. Dat heeft één voordeel je kunt voorin zitten en naar voren kijken. Vooral kinderen vinden dat spannend. De gewoonte wil dat volwassenen die plekken daarom voor hen open laten. Alleen in de overvolle spits werkt dat niet.
Bedenk bij het plannen van de reis dat overstappen niet altijd even eenvoudig is. De sporen liggen zelden naast, vaker onder elkaar. Wat op de kaart als één station aangegeven wordt, kan zoals bij station Stalingrad best een verzameling haltes zijn op honderden meters afstand van elkaar. Toch is het één station; ze zijn immers met een ondergrondse gang met elkaar verbonden. Die ondergrondse gangen zijn overigens behoorlijke tochtgaten.
Ook handig: zoek vooraf een aantal straatnamen bij het eindstation, aan de kant van de plek waar je heen wilt. De meeste stations hebben meerdere uitgangen. Wie de verkeerde neemt, moet snel vijf tot tien minuten extra lopen.

De metro wil nog wel eens overvol zijn. Schrik niet als een trein al te vol lijkt, maar open gerust de deur. Men zal welwillend een beetje inschuiven. In minder volle treinen, vooral naar toeristische attracties, zien bedelaars een lustoord. Ook muzikanten proberen hier graag een paar centen te verdienen. Ze rijden een paar haltes mee, spelen een deuntje, gaan met de pet rond en stappen over naar de volgende wagon.

De metro rijdt van een uur of vijf 's morgens tot één uur 's nachts. In de tussenliggende uren rijdt op 47 lijnen een nachtbus met de naam Noctilien.
Om rekening mee te houden: voor invaliden zijn metro en trein niet geschikt. De poortjes zijn te smal voor rolstoelers. Bovendien zijn er veel trappen. Roltrappen zijn er lang niet overal, om over liften maar te zwijgen. Wel zijn er een aantal buslijnen en twee treinlijnen met voorzieningen voor gehandicapten.

Tot slot: strikt genomen is het geen openbaar vervoer, maar Parijs beschikt over een uitstekend systeem van witte fietsen, zo goed als gratis huurfietsen, waarmee je de stad uitstekend kunt verkennen.

Zoek boeken over Parijs

Logo Bol.com

Links

Regionale treinen Parijs
Routeplanner openbaar vervoer
OV voor gehandicapten
Metro Parijs
Kaarten lijnennet
Gesloten stations
Joeps Parijse Metro
Panoramafoto's
Site perso du metro
Paris Métro Travelogue

Reisgidsen over Parijs (via Bol.com)


Meer boeken en reisgidsen over Parijs

Klik hier voor de weersvoorspelling voor Parijs

Klimaat  J   F   M   A   M   J   J   A   S   O   N   D 
Gemiddelde dagtemperatuur (°C) 6 7 11 13 18 21 23 24 20 15 9 7
Gemiddelde totale neerslag (mm) 47 41 43 98 69 58 96 73 60 90 93 67

Frankrijk-boeken

Logo Bol.com
Campings boeken



Google +1


Nieuwe blogjes

15-12-2017: Picardië: de kerk verbiedt kerstliedjes
14-12-2017: Tournus: We scheuren allemaal aan duizendjarige kerk voorbij
13-12-2017: Voor de beste kerstmarkten moet je naar Frankrijk
12-12-2017: Béziers wil pijnloze dood met TGV
11-12-2017: Parijs: naar het Centre Pompidou voor een beetje kleur


Nieuw op het forum

Re: Afstudeer-enquête: Help mij alstublieft met afstuderen
Re: Rijden via Millau
Re: Rijden via Millau
Re: Rijden via Millau
Re: Rijden via Millau

 

Het Hurktoilet in de pers. Linken naar Het Hurktoilet
Het Hurktoilet is een initiatief van Peter Koster. Copyrights.

Stem op Het Hurktoilet

Vakantietop   Dordogne Toplijst